Řešení Vašeho problému začína tady.

 

Mediace bez hranicMediace bez hranic – zastavení č. 11: Burkina Faso 🇧🇫

1 května, 2025by Michal Vejlupek0

🟢 Mediace bez hranic – zastavení č. 11: Burkina Faso 🇧🇫

👤 Rozhovor s Olivierem Wétuanem Yehounem

V komunitách Bwa v Burkina Faso není mediace profesí, kterou si člověk zvolí – je to poslání, které se dědí. (V komunitách Bwa je mediace jedním z vnitřních, tradičních mechanismů pro řešení konfliktů. Existují lidé, kteří mají oprávnění vést mediace – například kovář, griot, synovec nebo náčelník vesnice. Společnost Bwa je tvořena šlechtici a kastovními lidmi – grioty a kováři. Člověk se narodí jako příslušník kasty – tím se nemůže stát dodatečně.)Mediace bez hranic - Burkina Faso

Tradičními mediátory jsou právě kováři a grioti, tedy členové specifických kast, kterým komunita důvěřuje při řešení sporů. Jejich autorita nepochází z formálního vzdělání, ale z jejich rodu a společenské role.

🔍 Čím je jejich role výjimečná?

Muži z kasty hrají v komunitě Bwa zásadní roli. Kováři jsou mistry kovárny – vyrábějí pro šlechtu nástroje potřebné k zemědělství. Jejich ženy jsou hrnčířky. Griotové jsou hudebníci, kteří provázejí radostné i smutné události. Jsou tkalci a jejich ženy je doprovázejí při slavnostech – jsou kadeřnicemi.

⚒️ Kováři a grioti vnímají konflikt jako narušení sociální rovnováhy. Připomínají zúčastněným stranám historický mír mezi jejich předky a často znají složité rodinné vazby mezi jednotlivými rodinami a vesnicemi. Například – pokud má někdo rodiče ze dvou různých vesnic, stává se „synovcem“ obou, což mu dává důvěru a respekt napříč komunitami.

Na konci mediačního procesu není neobvyklé, že dojde k symbolickému rituálu nebo obětině, která stvrzuje dohodu a obnovuje harmonii.

🫅 Náčelníci vesnic sice hrají autoritativní roli, ale nejsou považováni za tradiční mediátory. Spíše potvrzují nebo podporují výsledky, které přednesou grioti nebo kováři.

👣 Olivier, který studoval historii, mediaci a řešení konfliktů, působí na pomezí tradice a modernity. Usiluje o rozvoj profesionální mediace v Burkina Faso. Zkušenosti získal mimo jiné při stáži, během které medioval spory mezi rodiči a dětmi. Dnes působí v oblasti sociální i obchodní mediace. Aktuálně připravuje odborný článek o mediaci při rozvodech.

🤔 Co si můžeme odnést z kultury, kde se důvěra dědí a historie hraje klíčovou roli v procesu usmíření?

#MediaceBezHranic #BurkinaFaso #mediace #resenikonfliktu #kultura #tradicnimediace #interkulturnikomunikace #restorativnispravedlnost #griot #kovar #OlivierYehoun

Mediation without borders:  stop n.11 – Burkina Faso 🇧🇫

👤 Conversation with Olivier Wétuan Yehoun

In the Bwa communities of Burkina Faso, mediation is not a profession one chooses – it’s a calling

that is inherited.

(In the Bwa communities of Burkina Faso, mediation is one of the endogenous mechanisms for conflict management. Thus, there are people authorized to mediate, such as the blacksmith, griot, nephew or the village chief. Bwa society is made up of nobles and caste men (griots, blacksmiths). One is born a man of caste, one does not become one).

Traditionnels mediators are blacksmiths and griots, members of specific castes trusted by the community to resolve conflicts. Their authority comes not from formal training, but from their lineage and social role.

🔍 What makes their role unique?

Men of caste play an essential role in Bwa society. Blacksmiths are the masters of the forge, they make for the nobles, the tools necessary for agriculture, their wives are potters. As for the griots, they are musicians animating happy and unfortunate events, they are weavers and their wives accompany them in the various animations and are hairdressers.

⚒️Blacksmiths and griots view conflict as a disruption of social balance. They remind the parties involved of the historical peace between their ancestors, and often know the complex kinship ties between families and villages. In fact, if someone has parents from two different villages, they become a “nephew”; of both, which gives them trust and status across communities. At the end of a mediation process, it is not uncommon for a symbolic ritual or offering to take place, sealing the agreement and restoring harmony.

🫅Village chiefs do play an authoritative role in Bwa society, but they are not considered mediators in the traditional sense. Rather, they may confirm or support the outcomes presented by griots and blacksmiths.

Olivier, who studied history, mediation, and conflict resolution, works at the intersection of tradition and modernity. He is committed to promoting professional mediation in Burkina Faso. He gained hands-on experience during an internship where he mediated between parents and children, and today he works in both social and commercial mediation. He is currently preparing an academic article on mediation in divorce cases.

🤔What can we learn from a culture where trust is inherited and history is a vital part o

reconciliation?

#MediationWithoutBorders #BurkinaFaso #mediation #conflictresolution #culture

#traditionalmediation #interculturalcommunication #restorativejustice #griot #blacksmith

#OlivierYehoun

by Michal Vejlupek

Michal Vejlupek - mediátor, facilitátor, lektor komunikačních dovedností

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Mediace
Vejlupek

© 2025 Mediace Vejlupek. Všechna práva vyhrazena.
Neoprávněné kopírování, šíření nebo používání obsahu bez souhlasu je zakázáno.
Web vytvořil: Walore

IČO: 19829035
Vaše kontaktní údaje využíváme výhradně pro interní účely spojené se zpracováním vaší poptávky.